Supportlotteriet!
Folkrörelselotterierna förebilden
Idén att skapa ett lotteri där 100 procent av överskottet går direkt tillbaka till idrotten, och där spelet drivs av att spelarna i form av medlemmar och supportrar styr vinsten till favoritklubben, fick Ingemar Nilsson i slutet av 90-talet.
Då hade han ett uppdrag för Folkspels utvecklingsbolag FINAB och Miljonlotteriet. Han var med och skapade laguppställningen för folkrörelselotterierna A-lotteriet och Miljonlotteriet i samarbete med Aftonbladet och Ålands Penningautomatförening, Paf, som senare blev Spero-online – det första folkrörelselotteriet på nätet.
1997 fyllde Hammarby, laget i Ingemar Nilssons hjärta, 100 år. Nilsson kom i kontakt med Hammarbys kassör Henrik Östling och presenterade idén om ett spel som skulle kunna bli Bajens egen kassako. Östling tände på alla cylindrar, men hänvisade till den nyvalde kassören Henrik Appelqvist som senare blev vd i Hammarby Fotboll.
Insåg potentialen
Appelqvist tände också på idén, men insåg även dess stora potential och skickade därför Nilsson till Svenska Fotbollförbundet. Där man meddelade - ”Precis vad vi har sökt efter! Den här idén skulle passa perfekt hos Svenska Spel!”. På Svenska Spel sken medarbetarna upp, men ledningen ville vänta med nya idéer!
Nu är vi framme vid 2006. Ingemar Nilsson var på väg att ge upp. Då fick han kontakt med Bonnier vars bolag Bonnier Gaming visade intresse. Ledningen där ville dock ha en spelaktör med och föreslog Folkspel, som så småningom valde att tacka nej! Ingemar Nilsson insåg att han hamnat i en återvändsgränd och tog beslutet att utveckla idén på egen hand, med hjälp av ett antal starka samarbetspartners.
Arbetsgrupp
Henrik Appelqvist och Lars Liljegren hade tillsammans med Ingemar Nilsson under flera års tid fungerat som en arbetsgrupp och kommer framöver fortsätta med det.
Framtiden
År 2023 är idégivaren Ingemar Nilsson fortfarande med som senior rådgivare.
Drivkraften som fått mig att orka har varit att göra något bra för idrotten, och att se hur idén kan förverkligas på egen hand med hjälp av samarbetspartners. Nu minskar tittandet på tablå lagd TV (Linjär-TV) och streaming tjänster utvecklas kontinuerligt. Där för vi står vi nu inför nya utmaningar och möjligheter på nätet där olika spel kan utvecklas i takt med tiden.